Udarne rupe na putevima ne samo što su neudobne za vožnju, nego su i jedan od najčešćih uzroka za saobraćajne nesreće. Oštećenja koja su izazvana udarnim rupama mogu da izazovu promene u ponašanju vozila, poteškoće u upravljanju, gubljenje pravca, pojavu vibracija i neuobičajene buke.
Ali prvo da vidmo kako i zašto nastaju.
Udarne rupe na putevima nastaju zbog kombinacije nepovoljnih vremenskih uslova, pojačanog saobraćaja i lošeg kvaliteta puteva.
Vremenski uslovi – niske temperature, kiša, sneg, led, itd., su najznačajniji faktori za nastanak udarnih rupa na saobraćajnicama. Za vreme hladnih zimskih dana voda ulazi preko (u prvo vreme manjih) površinskih pukotina u dubinu puta. Pod uticajem temperatura ispod 0 stepeni, ona se tamo smrzne i formira naslage leda koje se šire i povećavaju pukotine. Kad se temperature vrate u normalu i led se otopi, na površini puta ostaju manje ili veće rupe;
Česte promene temperaure – u krajevima gde su zime dugačke i surove, putevi više trpe. Javlja se začarani krug zamrzavanja i odmrzavanja podloge, pri čemu se voda odmrzava u toplijim danima ili tokom dana, a zatim se ponovo zamrzava kada temperatura padne. Za stabilnost i strukturu puta to je veoma loša kombinacija;
Erozija - kroz pukotine na putu voda prodire i postepeno ispira slojeve ispod asfaltne podloge. To može da traje godinama bez nekih vidljivih promena, sve dok se odjednom ne otvore rupe. Zemljotresi, poplave, tornada, snažne oluje i ostale nepogode ubrzavaju eroziju i odnošenje materija;
Gustina saobraća – što je saobraćaj gušći, to se asfaltni sloj brže troši i voda lakše prodire u donje slojeve puta;
Težina vozila – teška vozila poput kamiona ili autobusa vrše veći pritisak na put. Ako je struktura puta zbog erozije ili usled delovanje leda već oslabljena, dolazi do pucanja asfalta i stvaranja udarnih rupa;
Kvalitet i starost puteva – svedoci smo da je kvalitet naših puteva dosta loš, kako zbog korišćenja neadekvatnih materijala, tako i zbog starosti i neodržavanja saobraćajnica. Ponekad se rupe samo presvuku novim slojem asfalta što samo površno rešava problem. Loš kvalitet ima direktan uticaj na pojavljivanje udarnih rupa;
Preterana upotreba soli – kako bi sprečili poledicu na saobraćajnicama, putari koriste so, koja osim što je korisna može da bude i štetna zato što deluje abrazivno na asfaltnu podlogu. Isto tako, nepažljivo korišćenje plugova za čišćenje snega može da izazove pojavu pukotina i rupa.
U zavisnosti od broja i veličina rupa na putu, brzini vožnje i tipu vozila, ove štete mogu da budu prilično ozbiljne. Na primer:
Rupe na putu. Izvor slike Rüveyda, Pexels
Rupe na putu mogu da oštete vozilo na mnogo načina. Ponekad vozač i ne primeti da nešto nije u redu sve dok ne bude prekasno. Znaci koji ukazuju da su se zbog udarnih rupa pojavaila oštećenja na vozilo:
Snažan udarac – tokom do tada mirne vožnje vozač oseti da je njegov točak snažno udario i “propao” u nešto. To je jasan znak da je naleteo na udarnu rupu i da (u zavisnosti od jačine udarca) treba da stane i prekontroliše da li je nastala veća šteta i da li može da produži sa vožnjom. Ponekad na instrument tabli zasvetli lampica upozorenja.
Probušena ili oštećena guma – jedna od najčešćih i najopasnijih šteta zbog udarca u rupu na putu. U zavisnosti od brzine i veličine rupe, guma može da se ošteti i postepeno da ispušta vazduh dajuću vozaču vreme za reakciju, a može i snažno da eksplodira, pri čemu vozilo gubi pravac i može da izleti sa puta.
Problemi sa upravljanjem – bilo koji problem sa upravljanjem, gubljenjem pravca, “vučenjem” u jednom pravcu, pojavom i najmanjih vibracija na volanu, problemi pri kočenju, itd., ne sme da se zanemari. Radi se o jasnim pokazateljima da je udarna rupa uticala na balans i upravljivost vozila, da točak više nije dobro centiran, da je možda oštećeno vešanje ili kočnice i da vožnja više nije bezbedna.
Neobična buka – posle jakog udarca u rupu na putu, često se javlja snažan zvuk koji do tada nije postojao. U zavisnosti od oštećenja to može da bude neprijatno škripanje, lupanje i sl.
Ako se put nalaze udarne rupe vozač mora da promeni stil vožnje. I sam zdrav razum kaže da treba da se smanji brzina i da se obrati veća pažnja na uslove na putu. Treba pokušati zaobići rupe bez izlaženja iz svoje trake. Ako su rupe tolike da ne mogu da se zaobiđu, treba maksimalno smanjiti brzinu i nežno preći preko njih čvrsto držeći volan kako bi se zadržala kontrola. Na putu sa puno rupa ne treba naglo kočiti, ubrzavati i menjati pravac.
Ako često putujete u krajeve gde su putevi loši i gde znate da će da vas sačekaju udarne rupe, bolje je da iznajmite robusnije vozilo koje ima dobro amortizaciju i koje može bez problema da prolazi preko većih rupa i neravnina. Starija vozila na putevima sa puno rupa ne mogu dugo da izdrže.
Naslvona slika, izvor Willian Justen de Vasconcellos, Pexels
Nova godina nije samo jedan običan datum više u kalendaru, to je vreme kada svet zastane na trenutak, osvetljen prazničnim lampicama, mirisima cimeta i kolača, i pesmama koje nas vraćaju u neka bezbrižnija vremena. Ko dolazi u to vreme u Srbiju avio prevozom zna da je rent a car aerodrom jednostavan početak prazničnih putovanja. Praznične gužve u saobraćaju su već svima normalne i očekivane.
Zimski meseci donose posebnu čar putovanja, a Srbija, sa svojim prelepim planinama i modernim skijalištima, nudi savršene destinacije za ljubitelje snežnih radosti. U ovom tekstu, bavićemo se najboljom opcijom za odlazak na skijališta Srbije. Mi mislimo da je to rent a car Beograd, a nadamo se da ćete do kraja ovog teksta tako misliti i vi...
Beograd je mesto mnogo čega – neiscrpne energije, životnih prilika, poslovnih mogućnosti, dobre zabave, prefinjenog stila i nadaleko poznatog šarma. Glavni grad Srbije je destinacija gde svako može da pronađe svoju inspiraciju, da uživa u jedinstvenom spoju tradicije i modernog, da istražuje bogatu kulturnu scenu, da oseti toplinu našeg gostoprimstva. Pitanje se samo nameće: “zašto sve to ne doživeti iz perspektive iznajmljenog luksuznog automobila?”