Jedna od prvih i najvažnijih stvar koja se uču u auto školi je kočenje. Pravilno i bezbedno kočenje ne znači samo pritiskanje papučice kočnice, to je nešto što se uči ceo život.
Ali prvo da pogledamo kako kočnice rade.
Ima raznih sistema kočnica: mehaničke, pneumatske, hidropneumatske, itd. Sa sve vrste je zajedničko da se za zaustavljanje vozila koristi trenje kočionih obloga i točka.
Ukratko, princip kočenja je sledeći:
Da bi se prikočilo, desnom nogom mora da se pritisne papučica kočnice. Mehanička sila pritiska pedale se preko glavnog kočionog cilindra i kočione tečnost u crevima (koji dodatno pojačavaju pritisak) prenosi na kočione cilindre koje se nalaze na svim točkovima. Klipovi u ovim cilindrima deluju na kočione obloge koje naležu na doboš točka, proizvodi se trenje koje usporava kretanje. Kada vozač pusti pedalu kočnice, pritisak u ovom hidrostatičkom prenosnom mehanizmu opada, povratne opruge vraćaju kočione obloge u prethodni položaj i oslobađaju točak.
Vreme kočenja zavisi od vremena reakcije vozača i snage kočnice.
Kod klasičnih kočnica se dešava da ukoliko se kočnica pritiska prejako i predugo, točak blokira. Tada vozilo počinje nekontrolisano da klizi i da gubi pravac. Da bi izbegli blokiranje točkova, vozači primenjuju tehniku “pumpanja kočnica” - brzo i sukcesivno pritiskanja i puštanje papučice kočnice.
Savremena vozila su opremljena ABS sistemom koji prati koliko brzo se točkovi okreću i na osnovu toga se kočenje reguliše. Ono se odvija u talasima pri čemu točkovi ne blokiraju, zaustavni put je kratak, a vozilo ne gubi pravac.
Električna vozila imaju takozvano regenerativno kočenje gde se za usporavanje koriste električni motor umesto kočnica na točkovima. Pri tom dobija se malo struje koja se vraća u bateriju.
Naglo i grubo pritiskanje papučice kočnice dovodi do iznenadnog, škripavog zaustavljanja uz snažan trzaj. Ovakvo zaustavljanje nije prijatno za putnike u vozilu, ali što je još važnije, nije bezbedno po ostale učesnike u saobraćaju.
Pravilno kočenje je važno iz nekoliko razloga:
Posmatranje i predviđanje
Vozač treba uvek da bude svesan svog okruženja kako bi znao kada treba da prikoči. Mora da prati vozila ispred, iza i sa strane, da posmatra kretanje pešaka i životinja, da gleda saobraćajne znake i semafore, da anticipira situacije koje zahtevaju brzo zaustavljanje vozila.
Ako se razlog za kočenje prekasno primeti, onda kočenje ne može da bude glatko. Još pre nego što naiđu situacije gde je potrebno kočenje – prolazak pored dece koji se igraju, pored škola, kada nailazi rupa ili “ležeći policajac” i slično, vozač treba da bude spreman za to. Samo tako može da uspori na vreme, a u većini slučajeva neće ni morati da zakoči, biće dovoljno da se podigne noga sa pedale gasa.
Kad god je moguće, treba izbegavati naglo kočenje. Ako se kočnica naglo pritiska onda će i kočenje da bude grčevito i neudobno. Pravilno kočenje podrazumeva ravnomerni, fluidni pritisak nogom na papučicu kočnice do one tačke kada vozilo počinje da usporava. Tek kada se ta tačka dostigne, pedala treba da se pritisne jače. Kočenje će biti glatko i sigurno.
Greška je i kada se preslabo koči pa se vozilo ne zaustavi na vreme.
Dobri i iskusni vozači ne koče ukoliko nije potrebno. Ako procenite da ne možete da uhvatite zeleno svetlo, ne ubrazavajte, nego oduzmite gas, stavite auto u ler i polako se približite semaforu. Ako morate da se zaustavite, ostavite dovoljno prostora i vremena da polako zakočite i da se zaustavite bez trzaja.
Koči se desnom nogom, treba izegavati pritisak na kočnicu levom. Kada kočite ne zaboravite da pritisnete levom nogom kvačilo.
Kada se spremate za kočenje, podignete nogu sa papučice gasa i postavite je na kočnicu - bez dodirivanja. Tako će vreme reakacije da bude kraće što je izuzetno važno ako postoji potencijalna opasnost. Izbegavajte da vozite u papučama, bosi, u štiklama ili u neudobnoj obući, koja ograničava snagu i efikasnost pritiska noge na papučicu.
Kad god možete koristite pomoć motornog kočenja. Na primer, na dugim i strmim nizbrdicama prebacite u nižu brzinu kako bi se iskoristilo motorno kočenje. Na ovaj način sprečavate habanje kočnica kao i njihovo pregrevanje.
Kada se radi o kočenju, veoma je važno da poznajete svoje vozilo i njegove kočnice. Treba da se uzme u obzir i veličina i težina vozila, manje automobile je lakše zaustaviti za razliku od težih kamioneta ili kombi vozila. Ako vozite takvo vozilo onda i razmak između vas i vozila ispred treba da bude veće. Od ispravnosti i stanja kočnica zavisi vaša i bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju. Ukoliko posedujete staro vozilo potrebno je često da proveravate kočnice. Ako planirate duži put, a nemate poverenja u svoje kočnice, možda je najbolje da iznajmite vozilo sa ispravneim i sigurnim kočnicama.
Pogledajte naš vozni park, sva naša vozila su takva!
Nova godina nije samo jedan običan datum više u kalendaru, to je vreme kada svet zastane na trenutak, osvetljen prazničnim lampicama, mirisima cimeta i kolača, i pesmama koje nas vraćaju u neka bezbrižnija vremena. Ko dolazi u to vreme u Srbiju avio prevozom zna da je rent a car aerodrom jednostavan početak prazničnih putovanja. Praznične gužve u saobraćaju su već svima normalne i očekivane.
Zimski meseci donose posebnu čar putovanja, a Srbija, sa svojim prelepim planinama i modernim skijalištima, nudi savršene destinacije za ljubitelje snežnih radosti. U ovom tekstu, bavićemo se najboljom opcijom za odlazak na skijališta Srbije. Mi mislimo da je to rent a car Beograd, a nadamo se da ćete do kraja ovog teksta tako misliti i vi...
Beograd je mesto mnogo čega – neiscrpne energije, životnih prilika, poslovnih mogućnosti, dobre zabave, prefinjenog stila i nadaleko poznatog šarma. Glavni grad Srbije je destinacija gde svako može da pronađe svoju inspiraciju, da uživa u jedinstvenom spoju tradicije i modernog, da istražuje bogatu kulturnu scenu, da oseti toplinu našeg gostoprimstva. Pitanje se samo nameće: “zašto sve to ne doživeti iz perspektive iznajmljenog luksuznog automobila?”