Pumpe za vodu traju veoma dugo (po spacifikacijama proizvođača treba da izdrže barem 100 000 km) i retko se kvare, ali jednog dana će svakako da se pokvare. A kada se one pokvare, može da strada i motor, što nije tako jednostavno (ni jeftino) popraviti.
Za razliku od praznog akumulatora, probušenih pneumatika i kvarova drugih delova vozila koji od ispravnog do neispravnog stanja prelaze za nekoliko sati, znaci kvarenja pumpe za vodu se pojavljuju polako.
Ako znate da ih čitate, imate dovoljno vremena da rešite problem i da izbegnete skupe popravke.
Ali prvo da vidimo važnost pumpe za vodu.
Dosta vozača je potcenuje, ali pumpa za vodu je srce rashladnog sistema u vozilu. Ona omogućava stalnu cirkulaciju rashladne tečnosti kroz motor. Rashladna tečnost ima funkciju da apsorbuje toplotu koja se oslobađa prilikom sagorevanja goriva u cilindrima motora i da održava njegovu radnu temperaturu na stabilnom nivou.
Održavanje optimalne radne temeprature motora mora da se obavlja kako po vrućem letnjem, tako i po ledenom zimskom danu.
Možemo slobodno da kažemo da je rashladna tečnost jednako važna kao i motorno ulje koje podmazuje delove motora.
Najranije upozorenje da nešto nije u redu sa pumpom za vodu je neprijatan zvuk koji se postepeno povećava kako vozač povećava brzinu i kako se njeno oštećenje pogoršava.
Razlog škripanja je labava remenica na pumpi za vodu koja se tare o telo pumpe.
Drugi razlog mogu da budu iskrivljeni i oštećeni ležajevi u pumpi pa osovina pumpe ne može ramnomerno i pravilno da se okreće.
Ukoliko čujete škripanje ispod haube vašeg vozila, zaustavite se i proverite da li se vide ogrebotine i tragovi habanja. U odmakloj fazi mogu da se vide i izgorele mrlje na mestu remenice koja je u kontaktu sa telom vodene pumpe. Možete da nastavite vožnju, ali nemojte previše da opterećujete vozilo, nego odvezite se do servisa kako bi što pre rešili problem.
Kada se zaptivke ili ležaji na pumpi oštete, primetiće se pad nivoa rashladne tečnosti i njeno ispuštanje.
Ovaj problem mora da reši mehaničar, tako da ako primetite crvenkase ili zelenkaste (u zavisnosti od vrste rashladne tečnosti) mrlje na podu ispod pumpe za vodu, pozovite ga što pre.
U svakom slučaju, nemojte da vozite auto zato što može da iscuri kompletna tečnost i da motor počne da se pregreva.
Neispravna pumpa za vodu je čest uzrok pregrejavanju motora. A pregrejani motor vodi ka daljim oštećenjima kao što su: napuknuća na glavi cilindara, izgoreli klipovi, uništeni i izgoreli dihtunzi na glavi motora, itd.
Ove kvarove nije lako popraviti i mogu dosta da koštaju neopreznog vlasnika vozila. Zato je bolje obratiti pažnju na nivo rashladne tečnosti i na pregrejavanje motora.
Na sreću, novi modeli vozila imaju unutrašnje senzore koji obaveštavaju vozača da im se motor pregreva. Ukoliko vaše vozilo nema tu opremu, onda dodir rukom na (pre)zagrejani motor biće sasvim jasan znak.
Primarna funkcija rashladne tečnosti je da apsorbuje toplotu iz motora.
Ako je pumpa za vodu pokvarena, količina rashladne tečnosti koja cirkuliše u bloku nije dovoljna i javlja se vodena para. Ova para se javlja i kada su zaptivke (dihtunzi) pumpe oštećeni i ne dihtuju dobro.
Ako vam se desi vodena para koja uz šištanje izlazi iz motora, morate odmah da zaustavite svoj automobil i da pozovete šlep službu. U protivnom možete naneti još veću štetu motoru.
Zbog postepenog curenja rashladne tečnosti koje se dešava tokom dužeg vremena, oko pumpe za vodu će se nakupiti rđa i talog prljavštine.
U odmakloj fazi korozije, mogu da se pojave i male rupice i šupljine na površini pumpe.
Korišćenje pogrešnog tipa rashladne tečnosti može da izazove taloženje mineralnih naslaga unutar same pumpe, koje usporavaju proces hlađenja i blokiraju put rashladne tečnosti.
Korozija ne dovodi odmah do kvarova, ali utiče na količinu rashladne tečnosti koja teče kroz pumpu i tokom vremena će malo po malo da oštećuje delove pumpe.
Ono što je ovde važno reći je da je preventiva veoma važna i da treba da uradite sve da do kvara na pumpi za vodu ne dođe.
Kvarovi na pumpu za vodi se ne dešavaju iznenada i bez upozorenja. Dosta vozača zbog toga ih zanemari i “zaboravi” na njih, što je opasno zato što neispravna pumpa vremenom može da izazove ozbiljne kvarove na motoru.
Zato nemojte da ignorišete znakove koje smo naveli i što pre zakažite posetu vašem mehaničaru. Ili još bolje, iznajmite ispravno vozilo u rent a car agenciji Unirent i nećete imati probleme sa pumpom za vodu.
Nova godina nije samo jedan običan datum više u kalendaru, to je vreme kada svet zastane na trenutak, osvetljen prazničnim lampicama, mirisima cimeta i kolača, i pesmama koje nas vraćaju u neka bezbrižnija vremena. Ko dolazi u to vreme u Srbiju avio prevozom zna da je rent a car aerodrom jednostavan početak prazničnih putovanja. Praznične gužve u saobraćaju su već svima normalne i očekivane.
Zimski meseci donose posebnu čar putovanja, a Srbija, sa svojim prelepim planinama i modernim skijalištima, nudi savršene destinacije za ljubitelje snežnih radosti. U ovom tekstu, bavićemo se najboljom opcijom za odlazak na skijališta Srbije. Mi mislimo da je to rent a car Beograd, a nadamo se da ćete do kraja ovog teksta tako misliti i vi...
Beograd je mesto mnogo čega – neiscrpne energije, životnih prilika, poslovnih mogućnosti, dobre zabave, prefinjenog stila i nadaleko poznatog šarma. Glavni grad Srbije je destinacija gde svako može da pronađe svoju inspiraciju, da uživa u jedinstvenom spoju tradicije i modernog, da istražuje bogatu kulturnu scenu, da oseti toplinu našeg gostoprimstva. Pitanje se samo nameće: “zašto sve to ne doživeti iz perspektive iznajmljenog luksuznog automobila?”
Nisam znala da sve ovo može da se dogodi zbog pumpe za vodu. Plavuša i auto. :D Ali je dobro što šta god primetim, odmah idem kod majstora. Ne želim da rizikujem.