Najčešće čitamo o tome kako su električni automobili perspektiva i da će zameniti benzince i dizelaše. Zapravo, da li je baš tako i da li bi mogli automobili na vodonik da budu vozila budućnosti? Vodonik H2 je najlakši gas u univerzumu. Osim toga vodonik je najrasprostranjenija materija i čak 75% našeg univerzuma čini vodonik. Konkretno, na našoj planeti ga nema u čistom obliku. Da bi se dobio, treba ga izdvojiti iz metana ili vode. Metan je, kao što je poznato užasan po okolinu i zato bi transformacija metana u vodonik bilo nešto najbolje za civilizaciju. Sagorevanje vodonika u SUS motoru kao nus proizvod ima vodu. Astronauti u stvari dobijaju struju i iz ćelija goriva na svom letu, gde vodonik oksidira stvarajući električnu energiju i vodenu paru.
Koeficijent iskoristivosti dobijanja energije tu je oko 65 posto, dok je koeficijent iskorišćenosti u cilndirima SUS motora daleko manji. To se dešava zbog nastajanja velike količine toplote koja odlazi kroz sistem hlađenja u okolinu, ali i savladavanja otpora trenja u samom motoru. Vodonik je plin i kao takav lakši je čak 11 puta od vazduha koji udišemo. U stvari pošto sadrži jedan elektron i jedan proton to je najlakšli plin u svemiru. Za 1 kilogram mase vodonika potrebno 11 kubnih metara vodonika na atmosferskom pritisku. Sa tim jednim kilogramom moglo bi se preći 100 kilometara koristeći ga u automobilu.
O vodoniku se najčešće govori, kao o gorivu budućnosti. Toyota je kao kompanija lider u proizvodnji ovakvih vozila. Toyota Mirai je zapravo retka serija automobila sa pogonom na vodonik. Danas se u ovoj fabrici automobila proizvodi druga generacija vozila na vodonik i dosta je urađeno da se poboljša efikasnost sistema gorivnih ćelija. Veća je zapremina rezervoara i bolja aerodinamika. Jednim punim rezervoarom može da se pređe oko 650km. Naravno, „Tojota“ još proizvodi i automobile koji kao gorivo koriste isključivo derivate nafte, tako da u ovom trenutku, praktično, radi na pet staza. Dakle, samo benzin, benzin plus struja, sama struja, vodonik i struja, sam vodonik.
Razvoj i proizvodnja više različitih tehnologija su ekstremno skupi i tehnički i logistički složeni. Ali upravo činjenica da „Tojota“ i dalje ne odustaje od vozila s gorivnom jedinicom i s čisto vodoničnim motorom uprkos ogromnoj prodaji automobila sa isključivo električnim pogonom govori o politici kompanije i njenoj ekonomskoj moći. U svetu je 2020. godine prodato blizu sedam miliona električnih automobila, dok je prodato samo sedam hiljada vozila s pogonom na vodonik.
„Tojota korola“ s vodoničnim motorom prvo je vozilo te vrste na svetu koje se uključilo u takmičenje s automobilima na klasični pogon. To je po prvi put učinila u maju 2021.godine. Tada je na stazi „Fudži spidvej“ ovaj auto izvozio 24-časovnu trku od 358 krugova.
Molekuli vodonika su veoma lagani i lako mogu odlebdeti do kraja atmosfere i napustiti je. Postoji nekoliko metoda za proizvodnju čistog vodonika iz molekula koji sadrže vodonik. Vodonik se može izdvojiti iz prirodnog gasa, iz vode elektrolizom ili se može proizvesti biološki od algi ili određenih vrsta bakterija. Neke od metoda proizvodnje vodonika su još u fazi razvoja. Jedna od najvećih prednosti vodonika je što ne zagađuje okolinu. Kada bi svaki auto pokretao vodonik, oblaci smoga bi naglo iščezli. Većina naučnika se slaže da povećane količine ugljen dioksida u atmosferi doprinose globalnom zagrevanju.
Naravno, vodonik nije jedino alternativno gorivo. Međutim, kombinovanjem korišćenjem vodonika kao goriva, ali i vozila na električni pogon i drugih alternativnih goriva možemo uticati na smanjenje zagađenja. Potrebno je vreme jer zagađenje neće nestati uskoro. Čađ nestane za nekoliko nedelja ili meseci, ali ugljen dioksid ostaje znatno duže vreme. Kada bi se ovog trenutka prestalo sa zagađivanjem, bile bi potrebne decenije da se nivo ugljenika u atmosferi vrati na normalu. Dobijeni vodonik u gasovitom stanju, se komprimuje na vrlo visokom pritisku (200-500 bara) i tako skladišti u čelične boce.Za skladištenje vodonika u tečnom stanju, potrebno ga je čuvati na kriogenim temperaturama (blizu apsolutne nule), jer na temperaturi od -253C (oko 20K) vodonik počinje da ključa.
Nadamo se da Vam je tekst bio zanimljiv, naša rent a car agencija nastaviće da prati novosti u oblasti autoindustrije i sve zanimljive teme podelićemo sa Vama.
Nova godina nije samo jedan običan datum više u kalendaru, to je vreme kada svet zastane na trenutak, osvetljen prazničnim lampicama, mirisima cimeta i kolača, i pesmama koje nas vraćaju u neka bezbrižnija vremena. Ko dolazi u to vreme u Srbiju avio prevozom zna da je rent a car aerodrom jednostavan početak prazničnih putovanja. Praznične gužve u saobraćaju su već svima normalne i očekivane.
Zimski meseci donose posebnu čar putovanja, a Srbija, sa svojim prelepim planinama i modernim skijalištima, nudi savršene destinacije za ljubitelje snežnih radosti. U ovom tekstu, bavićemo se najboljom opcijom za odlazak na skijališta Srbije. Mi mislimo da je to rent a car Beograd, a nadamo se da ćete do kraja ovog teksta tako misliti i vi...
Beograd je mesto mnogo čega – neiscrpne energije, životnih prilika, poslovnih mogućnosti, dobre zabave, prefinjenog stila i nadaleko poznatog šarma. Glavni grad Srbije je destinacija gde svako može da pronađe svoju inspiraciju, da uživa u jedinstvenom spoju tradicije i modernog, da istražuje bogatu kulturnu scenu, da oseti toplinu našeg gostoprimstva. Pitanje se samo nameće: “zašto sve to ne doživeti iz perspektive iznajmljenog luksuznog automobila?”